Of presteren ze alleen slechter omdat ze steeds te horen krijgen dat mannen beter zijn in wiskunde? Het verschijnsel dat mensen gaan onderpresteren door heersende stereotypen, heet in de sociale psychologie 'stereotype threat'. Uit onderzoek dat vorige week werd gepubliceerd blijkt dat het misschien toch niet bestaat. In dit onderzoek maakten meisjes en jongens tussen de 9 en 18 jaar moeilijke wiskundeopgaven. Daarbij werd tegen de helft van hen van tevoren gezegd dat jongens beter zijn in wiskunde dan meisjes; tegen de andere helft zei men niks. In alle groepen scoorden de jongens beter dan de meisjes. Zijn jongens dan gewoon beter in wiskunde dan meisjes? Sommige onderzoekers denken dat meisjes misschien meer angst hebben voor wiskunde of het minder interessant vinden en daardoor slechter scoren in de praktijk en in onderzoeken. Kortom, de wetenschap blijft twijfelen.
Iemand die het stereotype in ieder geval doorbreekt is ir. Ionica Smeets, die een wekelijkse column in de Volkskrant heeft genaamd 'wiskundemeisjes'. Zij sprak bij Studium Generale in de reeks 'Wiskunde: niet alleen voor nerds', over wiskunde en de liefde. Deze lezing kijk je hier terug. Voor iedereen die iets over wiskunde wil leren, man of vrouw, jong of oud, kun je terecht op onze gecijferdheid pagina, vol weetjes en blogs.