Soorten infographics

Infographics verschijnen in diverse media en diverse vormen
Leestijd 2 minuten — Ma 6 juni 2011

Infographics liggen vaak op het raakvlak van grafische vormgeving, journalistiek en wetenschap. Het doel is efficiënt informatie of trends over te brengen. De focus ligt bij het vinden van interessante, belangrijke data of datapatronen en die vervolgens beknopt te tonen. Er zijn veel verschillende vormen van infographics, wat het mogelijk maakt bijna elke dataset visueel te presenteren. Hieronder een beknopt overzicht.

Geografische infographic

Een cartogram wordt gebruikt om ruimtelijke en aardrijkskundige informatie weer te geven, dus bijvoorbeeld data over inwonertallen, uitgavepatronen en landgebruik.

Grafieken

Ook zijn er een aantal soorten grafieken die bijna iedereen weleens gebruikt, omdat ze vrij simpel te maken zijn met Excel:

  • Het lijndiagram: laat vergelijkingen zien en verheldert een relatie gedurende een bepaalde periode.
  • De puntenwolk (scatterplot): in de statistiek ziet men dit als de grafische weergave van een meerdimensionale steekproef.
  • Het staafdiagram: een klassieke methode voor numerieke vergelijkingen, die ook te gebruiken is bij een of meerdere variabelen.
  • Het cirkeldiagram: de cirkel wordt verdeeld in sectoren, waarbij de grootte van een sector het aantal van een bepaald gegeven voorstelt.

Deze vormen kunnen echter ook makkelijk verkeerd geïnterpreteerd worden; voorbeelden van datamanipulatie of liegen met statistiek door middel van zulke grafieken zijn legio.

Pictogrammen

In een pictogram vertegenwoordigen plaatjes van specifieke grootte en in bepaalde aantallen numerieke data. Deze infographics verschijnen regelmatig in kranten om statistische gegevens of financiële artikelen nader uit te leggen.

Woordwolken

Ook wel een tag cloud, word cloud of wordle genoemd. Dit is een visuele weergave van het aantal woorden in een tekst: hoe groter het woord, hoe vaker het gebruikt is. De website Information is beautiful, bekend om de mooie infographics, maakt een woordwolk met De boeken die iedereen moet lezen, gebaseerd op informatie uit polls en boeken top 100's. Naar aanleiding van de blogs over de reeks Duurzaamheid als wereldbeeld maakte ik van elke spreker een woordwolk, om snel te kunnen zien wat de kern van hun verhaal was.

Axonometrische projectie

Een axonometrische projectie, oftewel een tekening van een 3D-object (bijvoorbeeld een gebouw), is een beeld dat van verschillende kanten bekeken kan worden. Deze vorm is erg populair in reisgidsen en tijdschriften. Een aantal goede voorbeelden zijn te vinden op de site van infographicspionier John Grimwade, die onder andere deze infographic maakte voor de iPad-applicatie van National Geographic.

Interactieve infographics

Interactieve infographics kunnen in principe elk van bovenstaande vormen omvatten, maar het verschil is dat de gebruiker zelf door kan klikken. Hierdoor kan er in- en uitgezoomd worden of bewogen worden in de tijd. In dit soort infographics kunnen verschillende lagen in het ontwerp worden aangebracht. Er zijn zelfs voorbeelden waarbij gebruikers zelf informatie aan kunnen dragen. Klik hier voor de interactieve kaart van de Olympisch Winterspelen in Vancouver 2010, of hier voor een interactieve tijdslijn van de gebeurtenissen tijdens de Arabische Lente van 2011.

Argumentenkaart

Een argumentenkaart geeft een overzicht van alle relevante argumenten voor en tegen een bepaald onderwerp. Door de voors en tegens van beide kanten op overzichtelijke wijze weer te geven, wordt helderheid gecreëerd als in discussie of debat de grote lijn niet meer zichtbaar is. De Argumentenfabriek is hierin gespecialiseerd en maakte in opdracht van bedrijven, particulieren en de overheid onder andere kaarten over kernenergie, verhoging van de AOW-leeftijd en genetisch gemanipuleerde gewassen.