Tegendraads. Origineel. Maar ik schrok er van. Is dit een trend? Hoe kritisch is het om de reclameboodschap van gemak na te zingen? Voedsel met en zonder additieven wordt steeds veiliger, maar alleen dankzij de voortdurende inspanning van allerlei partijen in de wetenschap en daarbuiten om bedrijven te overtuigen daaraan te werken. Zonder deze context te zien en belangen te onderkennen wordt de wereld een zee van weetjes, persoonlijke meningen en individuele life style-keuzes.
Heeft de redactie hiermee een marketingkeuze gemaakt om de zogenaamde onverschillige generatie aan te spreken? Dat lijkt me een misser. Ten eerste omdat ik denk dat juist jongere mensen een andere kijk op de wereld hebben en oog hebben voor complexiteit, samenhang en nieuwe vormen van macht zoals consumenten die via internet hun stem kunnen laten horen.
Ten tweede, en dat ligt in de lijn van de opdracht van Studium Generale, omdat het de verantwoordelijkheid is van iedereen die met kennis werkt om daarmee de onverschilligheid te lijf te gaan. Naast feiten en meningen zijn omgevingsbewustzijn en inlevingsvermogen nodig om te zien wie geschaad wordt en wie baat heeft bij een onderwerp. Wetenschappers horen kritische en eigenzinnige geesten te zijn, maar kennis krijgt pas betekenis als je verantwoordelijkheid neemt voor anderen. De verhouding tussen individu en groep komt bijna in al onze programma's terug. Een grote vraag in elke tijd, maar zeker nu.
Dit voorjaar zullen we door programma's over de relativiteit van tijd, onze psyche, duurzaamheid en oude en nieuwe ideeën over de menselijke vrijheid laten zien dat ook wetenschap steeds meer wijst op het belang van verbinden. Van vakgebieden en van mensen met ideeën binnen en buiten de universiteit.
Wees welkom dit voorjaar!
Dr. ir. Melanie Peters,
Directeur Studium Generale