Coca-Cola steunt een nieuwe wetenschappelijke organisatie die zegt dat de oplossing voor de obesitas-crisis niet bij voeding ligt, maar bij beweging. "De focus van de populaire media en in de wetenschappelijke pers ligt bij 'Oh ze eten te veel' - men geeft fast food en suikerhoudende dranken de schuld" aldus Steven N. Blair, de vice-voorzitter van de groep. Volgens hem is daar echter geen overtuigend bewijs voor. Meer inspanning zou wel helpen. Verschillende gezondheidsexperts zeggen in de New York Times dat Coca-Cola de wetenschap voor haar karretje spant. De tactiek van het bedrijf wordt vergeleken met die van de tabak-industrie: twijfel zaaien om de verkoopcijfers te stimuleren. In de serie 'Op 't randje' sprak wetenschapsjournalist Hans van Maanen over de verhouding tussen media en de wetenschappers en hun beider verantwoordelijkheden in de presentatie van wetenschap. Aan de hand van voorbeelden uit de voedingsindustrie - 'Is ketchup goed tegen hart- en vaatziekten?' gesponsord door Heinz – laat hij zien dat het onderscheid tussen goede en slechte wetenschap voor het publiek lang niet altijd duidelijk is. Bekijk 'Wetenschap in de media'.
Wij van Coca-cola
Leestijd 1 minuut — Ma 10 augustus 2015