Van veel psychologisch onderzoek blijft weinig over als je het herhaalt. Afgelopen zaterdag vertelde methodologe Michèle Nuijten in de Volkskrant (artikel achter een betaalmuur) dat dit deels valt te verklaren door de zogenaamde 'publicatiebias', waarbij alleen wetenschappelijke onderzoeken met de mooiste uitkomsten de vakbladen halen, maar ook door de vaak kleine onderzoekspopulaties die gebruikt worden.
Dit is geen fraude, maar toont wel een zwakke kant van de wetenschap en 'het systeem'. In de reeks 'Op 't randje' benadrukt prof. dr. Hans Clevers, voormalig president van de KNAW, daarom hoe belangrijk de ontwikkeling van een zelfkritisch vermogen in de wetenschap is. Het is de enige oplossing voor het te grote vertrouwen van een wetenschapper in zijn of haar eigen empirische resultaten én het tegengaan van fraude. Kijk hier de lezing 'In naam van de Wetenschap' terug.
Morgenavond spreekt dr. Annemarie Kalis in het Filosofisch Café over de onkunde van mensen om hun eigen overtuigingen juist te rapporteren, daaruit volgt ook de vraag wat is de waarde van enquêtes in psychologisch onderzoek en de resultaten daarvan?