Veel van de ongezonde voedingskeuzes worden impulsief gemaakt, in plaats van rationeel. Je grist iets uit de schappen, omdat het er toevallig ligt. Daarom zou het beter zijn gezonde snacks bij de kassa van een supermarkt te leggen in plaat van snoepzakjes en chocoladerepen. Uit onderzoek van de UU is gebleken dat deze 'nudge' helpt om consumenten gezondere keuzes te laten maken. Na een rondvraag onder winkelketens door Het Voedingscentrum blijkt echter dat maar weinig bedrijven een dergelijk kassabeleid nastreven. Een gemiste kans. Nudging is een manier om mensen een duwtje in de rug te geven bij gedragsverandering, zoals de sticker van een vlieg in de toiletpotten van Schiphol die zorgt dat mannen minder vaak naast de pot plassen. Tijdens de Duurzame 100 van 2014 vertelde de Deense wetenschapper dr. Pelle Guldborg Hansen hoe de techniek een gezonde of duurzame gedragsverandering kan stimuleren. Daarna ging hij in discussie met milieukundige prof. ir. Klaas van Egmond, die geen heil in nudgen ziet: “Nudging laat alle problemen ongemoeid en daarom is het zo populair.” Kijk 'Een duwtje in de goede richting' terug.
Lekker snacken
Leestijd 1 minuut — Ma 24 augustus 2015